Lyt til din krop, og opdag stress symptomer i tide

Det er meget vigtigt, at du lytter efter din krops signaler, hvis du har mistanke om at du lider af stress. Mennesker, som ignorerer deres stress symptomer, ender ofte med kronisk stress – en tilstand, som er særdeles opslidende for kroppen og for sjælen.

Når vi er stressede, er kroppen nemlig i højeste alarm beredskab. Den udskiller hormoner, som fortæller systemet, at de funktioner, som understøtter kamp eller flugt, skal styrkes. Stress er nemlig som udgangspunkt en overlevelsesmekanisme, som bliver sat i værk, når vi står over for en umiddelbar trussel – for eksempel en fjende eller et farligt rovdyr.

Her er det ganske på sin plads at være i stand til enten at flygte så hurtigt man kan, eller kæmpe af alle kræfter. Men kroppen kan slet ikke tåle at køre i så højt et gear på den lange bane. Og derfor er det forbundet med stor helbredsmæssig risiko at udsætte sig selv for langvarig stress.

Hvordan genkender jeg symptomer på stress?

Derfor bør du lægge mærke til om kroppen prøver at fortælle dig noget. Oplever du for eksempel ofte, at du bliver grebet af en overvældende trang til at flygte langt væk? Har du ofte uforklarlige smerter i hovedet eller i mave regionen, i kombination med bølger af panik lignende anfald? Har du svært ved at sove om natten, fordi tankerne trænger sig på og vælter rundt i dit hoved i eet stort kaotisk mylder – og føler du dig mindst lige så træt og udbrændt om morgenen, som du gør om aftenen? Så oplever du sandsynligvis de klassiske stress symptomer – og så er det bare om at komme af sted til lægen.

Få den rette udredning for dine stress symptomer

Du bør dog samtidig konsultere en angst ekspert for at få afklaring på, om du eventuelt lider af angst og ikke stress. Læs mere om forskellen på angst og stress på angstekspert.dk

Lukket for kommentarer.